Kaitum älv juni 2012

tisdag 19 maj 2015

Suseån maj 2015 och augusti 2019

Mynningen i Kattegatt
Tur 1:
Berte Kvarn till havet
14/5-15/5 1,5 dag 20 km
5,5 m3/s vid Boberg vattenweb
(rekommendation: Boberg till havet, 7 km)

Tur 2:
Boberg till havet. Film på Youtube

Suseån rinner ut i Kattegatt, en mil söder om Falkenberg. Ån har lockat mig då den passerar ett par naturreservat och mynnar i havet bland sanddynor mellan de två naturreservaten Vesslunda och Grimholmen.

Jag skulle beskriva denna tur som en härlig men delvis arbetsam tur. Vacker natur och en magisk mynning i havet gör att jag kommer att återvända. Men man får vara beredd med sågen och såga eller släpa förbi träd som ligger över ån. Som tur var barnen tålmodiga medans vi vuxna klättrade, sågade och släpade.
Träd nr fem att såga av

Paddelsällskapet bestod av tre pappor och sex barn i åldrarna 7-11 år. Vi startade nedströms Berte kvarn vid Berte Bed ´n´ Breakfast som var vänliga att vi fick ställa bilarna där. Det var ett mysigt ställe där jag skulle kunna tänka mig att återvända till för att smaka på deras brunch. De har också en kanot att hyra ut.

De första 2 km Berte var mysig paddling. Därefter följde 8 km som kändes mer som en transportsträcka med E6an som ljudkuliss.

12 km efter Berte kom vi till kraftverket i Boberg. Här fick vi ett lyft på 200 m. Boberg
till havet var en mycket vacker sträcka. Att det var i mitten av maj och lövsprickning gjorde inte upplevelsen sämre.

Två barn som får forsdebutera med pappa i fors två
1 km efter Boberg kommer det två forsar. Den första var kort men lurig. Jag körde med mina två barn utan att reka först. Forsen var relativt djup med bulliga stenar just under ytan. Därför var det svårt att kliva hur och dra loss kanoten när vi körde fast. Barnen tyckte i alla fall att det var spännande. Vi slog läger efter första forsen på högra sidan. Med facit i hand skulle vi ha tältat på vänstra sidan efter fors två. Där fanns en jättefin plats för många tält. Där stannar vi nästa gång. Den andra forsen var bredare och grundare. Den var rolig och vi hade inga problem att komma igenom den. I forsnacken på fors två fanns ett vindskydd med ved. Det var iordningställt för den fiskeklubb som försöker fånga lax och havsöring.

På sträckan efter forsarna ringlade ån fram 5-6 km till havet. Kanterna blev brantare och det var inte helt enkelt att hitta ett lunchställe. Det var en skön känsla när vi nådde sanden vid Kattegatt. Barnen slängde av sig skorna som sprang i sanden. Ett par av dem tog ett dopp trots kallt vatten.
Mot mynningen

Kristihimmelsfärdshelgen i mitten av maj kändes perfekt i tid. Ån tjänar på ett ganska högt vattenstånd och kan vara svårare att paddla under sommaren.

Jag skulle gärna paddla Suseån igen. Då skulle jag släppa i vid Boberg, tälta efter forsarna och avsluta med tid i naturreservaten vid mynningen. Jag skulle också vilja testa sträckan längre uppströms, från Asige till Mostorps gård. Efter Asige är det också naturreservat och kanske fina tältplatser i anslutning. Vid Mostorps gård ska det vara ett rätt jobbigt lyft på 800 m och fram till Berte kvarn längs motorvägen känns inte heller inbjudande. Sträckan Asige till Mostorp är känslig för lågvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar